lørdag den 14. maj 2011

Hvad laver man i Melbourne en efterårsdag?

Efteråret har for alvor fået sit tag i Melbourne med regn, blæst og temperaturer under 15 grader! Strandture og bbq's i parken er udskiftet med indendørsaktiviteter. For Søren betyder det at bruge mindst 12 timer om dagen på at studere. Efter påsken har han haft meget travlt med store afsluttende opgaver, oplæg og gruppearbejde og har ikke haft meget tid til at være kulturel. Desværre fortsætter det nok sådan indtil semestret med den sidste eksamen den 20. juni.
Jeg har derimod noget mere fritid. Med varierende arbejdstimer mellem 20-30 timer pr, uger har jeg friheden til at opleve en masse af byen, inden vi snart forlader den. Sidste mandag var Mette, inden hun rejste hjem til DK, og jeg på National Gallery of Victoria (NGV). Det er gratis at komme ind, så det skal man benytte sig af;) De havde en stor samling af europæisk kunst fra 1500-tallet og op, lidt moderne kunst (bl.a. et selvportræt af Andy Warhol) og også lidt dansk design, bl.a. af Arne Jacobsen og Georg Jensen. Derudover er museet en flot arkitektonisk bygning. I midten af juni kommer der en udstilling med titlen "Vienna: Art & Design" med bl.a. værker af Gustav Klimt - den må jeg ikke gå glip af selvom der er entré.
Se mere her: http://www.ngv.vic.gov.au/whats-on/exhibitions/exhibitions/vienna,-art-and-design

Melbourne vil gerne profilere sig på sin cafékultur med den bedste mad, vin og kaffe. Så mindst én gang om ugen drikker jeg en kop kaffe med Nina. Indtil videre har vi fået nogle gode kopper:) Vi er desuden i færd med at besøge nogle af byens barer - Nina har lavet en fin liste over de barer, som er ekstraordinære, hyggelige og et besøg værd. I går aftes var vi på to forskellige - én, hvor en havenisse indgår i interiøret og en anden, Carlton Club, hvor udstoppede dyr fra den afrikanske savanne er en del af den stilfulde bar. Lidt makabert ved nærmere omtanke!

I den sidste uge har jeg nydt, at jeg i mit fitnesscenter har adgang til sauna og dampbad. Der er ikke noget bedre end at afslutte en times træning med lidt wellness, inden man skal ud i 'kulden' igen. Det køligere vejr har virkelig ramt mig. Australiere forstår ikke, hvorfor en 'dansk viking' ikke kan holde til vejret, når det nu fryser i DK hele tiden. Jeg måtte endda købe en varm trøje forleden:) Men det skyldes nok en kombination af, at jeg efterhånden har været vant til temperaturer over 20 grader siden midten af januar, og at vi ikke har nogen radiatorer i lejligheden. Vi holder ud en god måned endnu, inden vi rejser nordpå til varmere luftlag. En rejse, vi er ved at planlægge og glæder os meget til:)

Håber alle har det godt og nyder foråret for alvor;)

Kærlige hilsner fra os begge, Anne


Ingen kommentarer:

Send en kommentar