torsdag den 17. februar 2011

Nyt hjem, nye venner og måske nyt job

14 dage i Melbourne er fløjet af sted, og vi har oplevet så meget og mødt rigtig mange mennesker. For det første er vi flyttet ind på et værelse i en lejlighed i West Melbourne. Det var rart endelig at kunne pakke sin store taske ud, og så tog det kun 10 minJ Vi bor sammen med 4 andre, en koreansk fyr (Paul), en australsk fyr (Rob), en tysk-fransk fyr (Sacha) og en polsk pige (Magdalena), hvoraf de sidste to er et par. Vi snakker rigtig meget engelsk, især med parret, som har boet i London i 5 år. Udover vores eget lille, men hyggelige værelse, er der køkken, som går ud-i-ét med stuen, og et badeværelse, som vi deler med de to fyre! Hertil skal tilføjes, at der ingen lås på døren er... Vi er nu rigtig glade for at bo her. Der er ok rent, vi snakker godt med de andre og det ligger kun 15 minutters gang fra centrum, 20 min. fra RMIT og 5 min. fra Queen Victoria Market, hvor vi kan købe billige grøntsager og frugt. Jeg kommer der nærmest hver eneste dag! Se her, hvorfor: http://www.qvm.com.au/
Søren er startet på ’orientation’, som er et introduktionsforløb for de nyankomne, udenlandske studerende på RMIT. Fredag er sidste dag, og så har han 1½ uges ferie, inden semestret, altså undervisningen, starter den 28. februar. I dag har han valgt fag, eller forsøgt, for det er vist noget mere kompliceret end forventet. I morgen afsluttes forløbet med en stor, fælles fest. Da kærester ikke er inviteret, vil Nina, som også er medrejst kæreste, og jeg tøsehygge med god mad og drinks. Så kan det være, vi bliver samlet op senere…
Min jobsituation er lidt forvirrende, men derfor ikke håbløs, nærmere optimistisk. Fredag i sidste uge gav min runde rundt til Melbournes mange caféer pote. Jeg havde en samtale på en café, fik lov til at lave et par kopper kaffe til de andre ansatte og dumpede bravt. MEN chefen kunne lide mig som person og vidste hvordan det er at være ny i en by og søge arbejde, så hun tilbød mig to dages prøvetid. Så tirsdag og onsdag mødte jeg ind fra kl. 7-13 og fik lov til at vaske op, servere m.v. og gjorde, hvad jeg blev bedt om. Jeg blev sendt hjem i går med lønnen i hånden og ventede på et opkald om min videre skæbne… Jeg venter stadig!
Det er svært at komme ind på jobmarkedet i Melbourne, hvis man som mig er på Working Holiday Visa og så oveni købet ikke har engelsk som sit modersmål. Men jeg giver ikke op. Nu har flere og bedre muligheder faktisk dukket op;) I går var jeg på et vikarbureau, ”Randstad Education”, og de fortalte at der er masser af vikarjobs i midtbyen og jeg kan arbejde i pre-school, som er for de 5-årige. Inden skal jeg dog have en børneattest og en straffeattest samt tage et førstehjælpskursus. Kurset kan jeg tage lørdag, og papirerne vil tage op til 4 uger. OG selvfølgelig er det ikke gratis. Jeg må punge ud med omkring 1000 kr., men det er hurtig tjent ind igen. Håber dog ikke at jeg skal gå ledig i 4 uger mere, så lidt caféarbejde ville være fint. Spændende hvad der kommer til at ske;)
Jeg vil vende tilbage til ”Simpsons” på 50' faldskærm, australsk rødvin og mørk øko-chokolade fra Aldi, som jeg vil nyde i selskab med Søren.
Håber alle har det godt og overlever endnu en snestorm!! Send gerne lidt kulde herned, for vi sveder noget i de 30 grader;)
Kærlig hilsen Anne (og Søren)

5 kommentarer:

  1. åh hold op jeg er misundelig. Det lyder til at i har det godt dernede og oplever en masse. Ja vi har sne igen igen. Gider ikke sne mere. Det lyder da rigtig fint det der pre school. Lige noget for dig. Håber det bedste indtil du får det. Pas på jer selv

    SvarSlet
  2. Hej begge to.

    Det er fantastisk fedt at følge med i jeres eventyr herinde. Håber, I har det fantastisk, og at alt klapper både mht. skole og arbejde.

    Kram

    SvarSlet
  3. Det lyder da som om det begynder at ligne hverdag for jer - fedt !

    Håber du finder et arbejde og Søren for tilmeldt sig sine fag - og så må du hellere tage Søren i hånden og tage ud til DZ og få sprunget lidt... Du tænker jo selv på det på - hvis du altså ser Simpsons på en faldskærm ;-)

    //Christian

    SvarSlet
  4. Kære Anne og Søren,
    Tak for en opdateringen! Lyder spændende med job og nye fag. Uh, ja lidt varme kunne vi godt bruge, selvom snestorm nu ikke er noget vi mærker i KBH (den har holdt sig i jylland denne gang).
    Jeg glæder mig til flere opdateringer fra down under! :)
    Knus til jer begge fra Maria

    SvarSlet
  5. Dejligt at I stadig følger os, læser korrektur (Christian) og sender gode vibes ned til mig, når jeg er til jobsamtale;)
    I er jo stadig velkomne i Melbourne, hvis I får tid (og råd)!
    Ha' det godt og hold ud - foråret må snart være på vej!
    Kh Anne

    SvarSlet